rusnoparada.sk

Rušňoparáda 2015

2015           V Košiciach sa po prvýkrát predstavil legionársky vozeň, parná zubačka či mazutka. S Východniarmi sa zas rozlúčil Malý býček. Rušňoparáda 2015 - najväčšie stretnutie priaznivcov železničnej nostalgie i moderny na východe Slovenska otvorila brány rušňového depa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) už 18. a 19. apríla. Pripravená bola premiéra zreštaurovaného legionárskeho vozňa z 1. svetovej vojny. Naopak v Košiciach sa s koľajnicami rozlúčil populárny Malý býček zo Zvolena. 15. ročník obľúbeného podujatia organizovali ZSSK v spolupráci s občianskym združením Detská železnica Košice.

          Návštevníci obľúbenej Rušňoparády mali naozaj na čo tešiť. Pripravených bolo niekoľko unikátnych noviniek, zábavný program a vlaky do viacerých kútov východného Slovenska. „V Košiciach predstavíme unikátne parné rušne, historickú i najmodernejšiu techniku. Okrem bohatého sprievodného programu pre celé rodiny sme opäť pripravili aj niekoľko mimoriadnych nostalgických vlakov, medzi nimi aj do miest, kde osobné vlaky nepremávajú už viac ako desaťročie. Atmosféru Rušňoparády tak budú môcť okúsiť napríklad návštevníci z Medzeva, Sečoviec, Liptova, Spiša, Prešova či Humenného. Historické vláčiky ich privezú priamo do depa,“ povedal Ľubomír Lehotský z OZ Detská železnica Košice.  Pre Košičanov bola pripravená vlaková kyvadlová doprava z hlavnej stanice a bezplatnú prepravu v hodinových intervaloch zabezpečil z Nám. Maratónu Mieru košický dopravný podnik.

         Návštevníkov rušňového depa, kam sa bežne počas roka nedostanú, zaujala replika vozňa, ktorý bol súčasťou legionárskeho vlaku. Ten v počas I. svetovej vojny v rokoch 1918 – 1920 brázdil Transsibirskú magistrálu v Rusku.   Vozne sa stali doslova druhým domovom československých legionárov. Zabezpečili im  kuchyňu, spálňu, nemocnicu, sklad munície, poštu či dielňu.

          Vozeň, ktorý sa po rekonštrukcii predstavil po prvýkrát práve v Košiciach, predstavuje kópiu vyhne – kováčskej dielne na kolesách. Zreštaurovaný vagón pochádza z roku 1906 a patrí medzi jediné pojazdné vozne typu Zb na Slovensku. „Pri jeho obnove sme čerpali inšpirácie najmä z dobovej literatúry a fotografií. Prostredníctvom panelovej výstavy vo vnútri návštevníkom priblížime život Slovákov v Československých légiách,“ prezradil Peter Oravec z Klubu historickej techniky zo Zvolena.

              Vozeň zreštaurovali v rámci projektu Legiovlak, ktorý iniciovala Československá obec legionárska v Čechách. Zvolenský vozeň je zároveň príspevkom Slovenskej republiky k storočnici vzniku Československa, ktorú si spoločne s našimi susedmi pripomenieme v roku 2018.

               Rušňoparádu 2015 spestrila unikátna technická pamiatka - parná zubačka z Tisovca. Práve tam sa dochovala jediná európska normálnerozchodná ozubnicová trať medzi  Tisovcom a Pohronskou Polhorou. Parná prevádzka tu začala ešte v 1896. „Zubačka vďaka ozubnicovému pásu v strede koľaje a ozubenému kolesu so samostatným parným strojom, dokáže prekonať aj mimoriadne náročný horský hrebeň cez sedlo Zbojská vo výške 752 m n. m. so stúpaním 50,2 promile. „Zubačka“ v čase svojho vzniku výrazné uľahčila spojenie medzi železiarňami v Tisovci, Podbrezovej a v Hronci,“ vysvetlil Ján Spišiak z občianskeho združenia Zubačka. V Košiciach si mohli návštevníci Rušňoparády zubačku vychutnať do sýtosti a počas celého víkendu sa na vozili malí aj veľkí priaznivci.

             Históriu na kolesách prišla reprezentovať aj budapeštianska mazutka – aerodynamický parný rušeň s netradičným výzorom. Lokomotívy rady 242 patrili v Maďarsku k najrýchlejším parným rušňom. Jeden z nich dosiahol pri skúške vozňa rýchlosť až 161 km/h. Dovedna z nich boli v rokoch 1936 – 1940 vyrobené iba 4 kusy. V Európe uzatvárali éru parnej trakcie, a boli poslednými parnými rušňami, ktoré ťahali vlaky podľa pravidelného grafikonu.

           Nostalgická bola počas Rušňoparády 2015 rozlúčka s mimoriadne populárnym parným rušňom - Malým býčkom zo Zvolena. V tomto roku sa po 113 rokoch lúči s aktívnou „kariérou“ a odchádza do zaslúženého dôchodku. V nostalgickej prevádzke pôsobil od 7. 8. 1998  a je naším najstarším prevádzkovaným, normálne rozchodným rušňom. Vyrobili ho v r. 1902 a v prevádzke bol až do r. 1970, kedy končil ako posunujúci rušeň v depe Bratislava -Východ.  Členovia KHT Zvolen však už finišujú rekonštrukciu iného parného stroja rady 354.1178 „Všudyblka“ z roku 1931. „Malý Býček poslúži už len ako statický historický exponát v práve sa rodiacom Múzeu severnej uhorskej železnice vo Zvolene,“ upresnil Peter Oravec z Klubu historickej techniky Zvolen.

         Na stretnutí histórie a moderny na koľajniciach nechýbala ani najstaršia prevádzkovaná lokomotíva v strednej Európe, úzkorozchodná 131 ročná – Katka.

         „Do rušňového depa pozývame každého, kto si rád prezrie priestory, kam sa bežne nedostane a zároveň zistí výhody a okúsi komfort najmodernejších vozidiel a vlakových súprav, získaných pre Slovensko z eurofondov,“ pozývala v tom roku riaditeľka Odboru komunikácie, ZSSK, a. s., Jana Morháčová.

Fotogaléria 2015